Aktuality ZŠ Velká Bíteš
Milí žáci a rodiče, zákonní zástupci, přejeme vám, abyste do roku 2025 vstoupili s pevným odhodláním uskutečnit
změny, které jsou ve vašich silách. Mějte trpělivost, pevnou vůli a radost z malých úspěchů svých i svých dětí.
Čeká vás dlouhá, nesnadná cesta, ale věřte, že na jejím konci vysvitne slunce v podobě dosaženého cíle
a splněného přání.
Vám pomáhající pedagogický tým ZŠ při DPN Velká Bíteš
Příprava na přijímačky
Žáci ze Základní školy při dětské psychiatrické nemocnici se se svými pedagogy zodpovědně a systematicky připravují na náročné přijímací zkoušky na střední školy. Cvičné didaktické testy vydané Cermatem si žáci procvičují v průběhu vyučovací hodiny. V testech si ověřují své znalosti z oboru mluvnice, literatury a slohu. Po vyplnění si s učitelem procházejí a vysvětlují jednotlivé úkoly a jejich řešení. Učitelé i žáci čerpají z literatury určené přímo k tomuto účelu. Ideální je soubor didaktických testů z nakladatelství Didaktis.Rovněž vyučující matematiky nezapomínají na svědomitou přípravu. Úkoly z matematiky jsou zaměřeny na logické řešení matematických příkladů.
Mgr. Richard Kučera
Zamyšlení začínajícího pedagoga
Jako začínající pedagogický pracovník bych chtěla pár větami přiblížit mé osobní postřehy z ročního působení na naší škole.Když se vysloví škola při dětské psychiatrické nemocnici, málokdo si dokáže představit její chod. Pojďme si ho mírně přiblížit.
Třídy se skládají z šesti až deseti žáků a vždy se setkává více ročníků. Náročnost výuky spočívá v tom, že každé dítě přichází s jiným psychickým problémem, každé dítě potřebuje specifický, individuální přístup. Často se mění složení a klima třídy, klidně i pětkrát do měsíce. Pedagog nepracuje se stálou a vyrovnanou skupinou dětí. Musí být schopen se vždy co nejrychleji přizpůsobit aktuální situaci. Musí v každém případě zajistit funkční, spolupracující chod kolektivu skupiny. Každý den přináší nové řešení problémů a nové zkušenosti. Organizačně by škola nefungovala bez skvělé, úzké a permanentní spolupráce mezi všemi pedagogy.
Touto cestou děkuji všem kolegům za vstřícné a milé přijetí, za sdílení zkušeností a předávání cenných rad. V každé škole je důležitá klidná, pozitivní pracovní atmosféra, ale zde obzvlášť. Proto si velice vážím, že mohu upřímně říct, že u nás ji máme.
Bc. Martina Smejkalová
Odpolední hodina
„Paní učitelko, paní učitelko! Bude dneska odpoledko?“ Po mé kladné odpovědi se ozývá radostné „Jóó! Huráá!“. Na odpolední hodinu, která je dobrovolná a není omezená pětačtyřiceti minutami, se těší děti i já. Děti proto, že mohou dělat, co je baví, a já, protože je poznávám i z jiné stránky. Někdy společně hrajeme hry, jindy stavíme z lega, navlékáme korálky, či tvoříme z různých materiálů. Nenásilně tak procvičujeme paměť, postřeh, pozornost, jemnou motoriku, zručnost, trpělivost, spolupráci a dodržování pravidel. Tuto hravou a tvořivou hodinu, jenž je pro děti silným motivačním prvkem, míváme zpravidla dvakrát týdně. Pokud z nějakého důvodu nemůže být, jsou děti zklamané, aleo to víc se těší na příští.
Mgr. Anna Hrubá
Literární kavárna ve škole
I v naší základní škole se snažíme vyučovací hodiny ozvláštnit a udělat výuku pro žáky zajímavou.Literární kavárna ve škole je skvělým způsobem, jak podpořit zájem žáků o literaturu.
Proto si v hodinách literatury uděláme čas od času „literární kavárnu“.
Nejprve si vytvoříme prostředí – použijeme sedací pytle, různé polštářky a podsedáky. Židličky přesuneme na místa, která dětem nejvíc vyhovují. Není striktně určeno místo k sezení, děti mají možnost vlastní volby.
Děti si také mohou donést vlastní knihy, nebo si mohou vybrat v naší školní knihovně ty, které je zajímají.
A pak pro žáky propukne nejlepší část – uvaříme čokoládu, cappuccino, podle jejich výběru a přidáme malou sladkost a jde se číst.
Občas si vybereme jednu knížku a střídáme se ve čtení.
Pro žáky se tímto způsobem otevírá nenásilná možnost propojení se světem literatury a podpora jejich tvořivosti.
Mgr. Blanka Hedbávná
INFORMACE PRO RODIČE - projekt Přijímačky nanečisto v kmenových školách
Vzhledem k zvýšenému počtu hospitalizovaných dětí z 9. ročníků zveřejňujeme informace MŠMT:Žáci základních škol mají možnost vyzkoušet si v rámci projektu Přijímačky nanečisto konání ...
Adventní kalendář trochu jinak
Příprava na advent může být krásným a smysluplným obdobím, které dětem přiblíží tradice, hodnoty a ducha Vánoc. Ve škole s tím pak souvisí rozvoj spolupráce, tvořivosti a empatie. Ale mým hlavním cílem je především vytvořit příjemnou atmosféru, která dětem zůstane v paměti jako kouzelné období.
Společně si vedle povídání o tradicích, symbolech a zvycích vyrobíme adventní kalendář, který však nebude naplněný sladkostmi nebo dárkovými předměty. Každý den najdou děti v okénku úkol, který by měl přispět k pozitivní náladě, motivovat k dobrým skutkům nebo posilovat vzájemné vztahy. Například usměj se na kamaráda, namaluj kamarádovi obrázek, zazpívejte si společně koledu.
Tak snad se bude dětem líbit.
Mgr. Mikulášková Martina
Podzim u nás ve škole
Mgr. Jana Bartošková
17. listopad
V rámci výuky dějepisu na 2. stupni ZŠ si se žáky připomínáme jeden z významných dnů našich dějin, 17. listopad. 1989. Tento listopadový den je Mezinárodním dnem studentstva a Dnem boje za svobodu a demokracii a také stěžejním dnem sametové revoluce. Během dvou vyučovacích hodin se žáci věnují různým aktivitám, které jim přinesou poznatky o tomto významném výročí.Žáci si podle zadaných témat vyhledají informace a vyplní pracovní list s úkoly a obrázky. K tématu také shlédneme několik dokumentů a poté diskutujeme o tom, co pro člověka a pro společnost znamená svoboda a demokracie. Témata se týkají jak samotného 17. listopadu, tak dalších významných událostí a osobností spojených se sametovou revolucí.
Mgr. Alice Valešová
28. říjen
Od roku 1988 si v novodobé historii naší země opět připomínáme státním svátkem vznik Československé republiky. Oslavy tohoto významného dne provázely do té doby turbolence v závislosti na momentálním politickém uspořádání.
V období 1. republiky se jednalo o významný státní svátek s vojenskými přehlídkami. Za 2. a 3. republiky byl německými okupanty zrušen. Po osvobození v roce 1945 byla oslava zrodu ČSR opět státním svátkem. Ne nadlouho. V roce 1952 se stal dnem pracovního klidu s novým důvodem jeho připomínky – Den znárodnění (na základě dekretů prezidenta republiky Edvarda Beneše v roce 1945). Nástupem normalizace v roce 1969 byla důležitost tohoto data snížena na pouhý významný den bez pracovního volna.
28. říjen 1918 byl pro naši vlast beze sporu zlomovým dějinným okamžikem, který zasluhuje náležitou pietu. Svědčí o tom také jiné historické momenty, jež provázely dějiny našeho státu. Jedním z příkladů mohou být celorepublikové protesty proti nacistické okupaci dne 28. října 1939, při kterých zahynul mimo jiné student Jan Opletal.